Al twintig jaar ben ik loopbaancoach en ruim tien jaar coach. Ik voel me al jaren zeer ervaren in mijn vak en dat bevestigen mijn klanten en opdrachtgevers gelukkig ook. Als ik terugkijk hoe ik mijn werk de eerste paar jaar deed en waar ik nu sta in mijn professie, waar zit dan mijn groei in?
In het begin waren de methodiek en de instrumenten die ik geleerd had mijn houvast en leidraad. Ik zette in de gesprekken vooral mijn analytische kant in. Een spontane vraag of opmerking die bij me opkwam, durfde ik niet te stellen. Ik wilde eerste weten of dit wel een goede vraag was of dat ik iets wel goed waargenomen had. Dan was het moment al weer voorbij.
Ik keek ook nog vrij beperkt en instrumenteel naar de loopbaanvraag van de klant, hoe komt de klant praktisch van A naar B, zeg maar. En daar was dan een traject van zeven gesprekken van anderhalf uur.
Met al mijn werk- en levenservaring en de opleidingen en trainingen die ik inmiddels gevolgd heb, heb ik een persoonlijke en professionele ontwikkeling doorgemaakt die in één zin samengevat is: ‘van hoofd naar hart’. Daardoor ben ik veel meer mijn intuïtie gaan inzetten. Dat wat er bij me opkomt tijdens een gesprek breng ik in of vraag ik zonder dat ik op dat moment weet of dit een goede waarneming of vraag is. Dat blijkt dan vaak een rake observatie of net de (confronterende) vraag te zijn, waardoor er iets open breekt. Ik geef nog wel opdrachten, maar vooral als input voor het gesprek. In het gesprek erover komen de inzichten.
Ik voel me ontspannen en geef de klant de ruimte om open te zijn en met zijn of haar verhaal, probleem en vragen te komen. Ik luister aandachtig met mijn hart, waarbij het hoofd overigens gewoon mee blijft doen.
Ook kijk ik veel meer naar de bredere context, betrek levensthema’s en de organisatiedynamiek in mijn begeleiding. Soms blijken dan andere vragen (ook) te spelen, die we mee moeten nemen in het traject. Complexere vraagstukken vind ik ook heel boeiend om te begeleiden.
Dat alles kan dan vaak in slechts vijf gesprekken van anderhalf uur.
Het maakt mijn werk eigenlijk steeds leuker en rijker én heel belangrijk: deze werkwijze is voor de klant zeer motiverend om zich te ontwikkelen en stappen te zetten.
Dit levert bovendien tevreden opdrachtgevers op, wat ook niet onbelangrijk is.