Ik schrijf de titel van deze blog op en realiseer me dan, dat dienend leiderschap eigenlijk een rare titel is. Goed leiderschap houdt altijd in: dienend zijn! Dienend aan het bedrijf of organisatie, aan haar missie en doelen en dienend aan het eigen team, afdeling of unit. Daarvoor ben je tenslotte leider.
Waarom schrijf ik er dan over? Omdat dit vaak niet vanzelfsprekend is. Vaak gaat het het managers om het eigen ego: status, salaris, macht, de beste zijn. Niet of maar ten dele om vanuit betrokkenheid en verbondenheid bij de organisatie het geheel te dienen.
Als je door zou vragen bij het leidinggeven vanuit ego-motieven, dan kom je uiteindelijk uit bij de behoefte: gezien willen worden, het goed doen in de ogen van vader of moeder. Het gaat om het inlossen van een gemis: krijgen wat je vroeger niet of onvoldoende gekregen hebt. En dit is valse hoop, want dit gemis zal niet meer ingelost worden.
Als je dit onder ogen durft te komen en de pijn van dit gemis echt kan voelen, dan komt er ruimte voor werkelijk dienen. Dan ‘geef’ je niet om te ontvangen, maar geef je gewoon om te geven. En dan komt er ook veel terug, maar op een andere manier.
Dienend leiderschap kan dan ook niet zonder persoonlijk leiderschap: jezelf goed kennen, weten waar je kracht ligt én waar je pijnpunten en valkuilen liggen én beide kanten durven laten zien. Als leider win je dan enorm aan autoriteit.