Als (loopbaan)coach ben ik de afgelopen maanden ook meer gaan thuiswerken. Coaching vanachter de camera. Hoe is me dit bevallen, wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen? In deze blog deel ik mijn ervaringen.
Om met de voordelen te beginnen. Het een veilige manier, waarop geen besmettingsgevaar is met het coronavirus. Bij klachten die wellicht duiden op een besmetting is het zelfs de enige manier om met de coaching door te gaan. Om die redenen heb ik meerdere trajecten (deels) via beeldbellen gedaan.
Ander voordeel is, dat de klant in zijn/haar eigen vertrouwde omgeving zit. Dit kan meer ontspannen zijn en hij/zij kan zich vrijer voelen.
Er is geen reistijd. Bij klanten die verder weg wonen, is dit natuurlijk een voordeel.
Maar ik ervaar ook verschillende nadelen. Zo kost het mij meer energie om continu naar het beeldscherm te kijken om ook goed de non-verbale signalen (die mij vaak veel informatie geven) waar te nemen. Daarbij gaat ook informatie verloren door vertraging in de verbinding, waardoor er verschil zit tussen tekst en beeld, soms zijn er zelfs haperingen. Bovendien zie ik vooral het gezicht en minder de lichaamshouding. Kortom, ik moet het doen met minder informatie, die voor mij als coach van veel betekenis is.
Waar ik normaal gesprekken van 1,5 uur doe, doe ik ze online maar 1 uur, omdat het intensiever is voor de klant en mij. Soms is dat niet erg, maar soms kan ik minder bespreken dan ik zou willen.
Daarnaast doe ik ook oefeningen in de ruimte met letterlijk stappen zetten of een oefening met van het heden naar de toekomst lopen. Dat vervalt nu. De kracht van letterlijk in beweging zijn vervalt. Deels op te lossen door de klant het te laten verbeelden, maar dat is toch anders.
Ik doe dus het liefst live gesprekken in de coachruimte. En gelukkig is de coachruimte ruim genoeg om voldoende afstand te bewaren, zowel als we zitten, als wanneer een oefening in de ruimte zinvol is. Veel klanten geven gelukkig zelf ook de voorkeur hieraan, merk ik.