Je bent hersteld van kanker en bent weer met werken begonnen. De eerste tijd zijn er de vragen en houdt iedereen rekening met je. Je werkt steeds meer uren en pakt stap voor stap je eigen taken op. Je ziet er ook weer gezond uit en je hebt weer kleur op je gezicht. Maar het gaat nog zeker niet als vanouds. Je kampt nog met vermoeidheid, concentreren is moeilijk zeker als het denkwerk vereist en soms vergeet je opeens een afspraak. Niemand ziet dit en niet iedereen weet dit eigenlijk.
Je wordt weer aangesproken zoals voordat je kanker kreeg, zowel positief als kritisch. ‘Fijn, ik word weer serieus genomen’, denk je blij, ‘Ik doe weer mee’. En dat is ook heel prettig. Maar je loopt op je tenen om het allemaal goed te doen, terwijl je lichaam nog niet helemaal mee werkt. Kritiek als iets minder goed gegaan is of de angst daarvoor, geeft je stress.
Wat hier nodig is, is communiceren! Deel met je leidinggevende, je collega’s, interne of externe klanten wat je goed lukt en waar je nog belemmeringen ervaart. Zij kunnen niet in jou lichaam kijken en ervaren hoe het werkelijk met je is. Zij zien alleen de buitenkant en dat je je werk weer doet. Zij weten niet over (lange) nawerkingen van kanker en behandelingen en dat herstel vaak langzaam gaat en veel tijd nodig heeft.
Dit wil niet zeggen, dat je iedereen langs moet gaan. Je directe collega’s persoonlijk op de hoogte stellen kan begrip kweken en opnieuw de betrokkenheid bij jouw herstel versterken. Een nieuwsbrief-achtige mail naar de mensen die verder weg staan is mogelijk een goed medium. Stuur een korte informatieve tekst mee met medische uitleg in begrijpelijke taal. En zorg voor regelmatig even bijpraten met je leidinggevende, zodat die aangehaakt blijft en jou kan blijven volgen en waar mogelijk ondersteunen.
Door zelf proactief te zijn, voorkom je onbegrip, irritatie en ergernis bij anderen. Dat vraagt wel wat van je. Voel je je daarin (nog) niet sterk genoeg, vraag dan ondersteuning aan een goede collega of je leidinggevende hoe dit samen aan te pakken.
Als je deze blog als leidinggevende of collega van een medewerker die kanker heeft gehad leest, dan is een tip om weer eens te informeren hoe het gaat en door te vragen wat wel lukt en waar je collega nog moeite mee heeft. En wat kan helpen om het makkelijker te maken.