Er worden veel boeken geschreven over leiderschap en het aanbod aan trainingen op dit terrein is eveneens groot. Waar leiders zijn, zijn ook medewerkers. En in die rolverdeling is het van belang, dat er een goede balans is tussen leiden en volgen. Goed volgerschap is evenals goed leiderschap niet vanzelfsprekend.
Als medewerker kun je snel wijzen naar wat er in het leiderschap van de teamleider, manager of directeur ontbreekt of fout gaat, maar het is heel zinvol om eens naar je eigen wijze van het volgen van de leidinggevende te kijken. Dat heeft misschien voor jou een negatieve bijklank, maar het gaat hier niet om klakkeloos uit te voeren van wat de leidinggevende van je vraagt.
Het gaat over de mate waarin je als medewerker respect en acceptatie hebt voor de rolverdeling, waarin er een verschil is in verantwoordelijkheid en invloed. Het gaat ook om openheid voor de wijze van leiderschap, die vast anders is, dan hoe je het zelf zou doen. Mag de leidinggevende leiding geven zoals hij of zij dat vorm geeft (uiteraard zijn daar ook grenzen in)? Hoeveel ruimte geef je de leidinggevende daarin? In het leiding geven neemt de leider zijn eigen persoonlijkheid mee, net zo goed als jij als medewerker jouw persoonlijkheid meeneemt in jouw manier van werken. Hoe streng of tolerant ben je naar de ander?
De stap om als medewerker in de slachtofferrol te stappen is als de ‘onderliggende’ partij snel gemaakt. Dan hoef je niet naar jezelf te kijken. Professioneel kijken naar hoe jij je volgerschap invult, vraagt kritische zelfrelfectie. Met als uitkomst, dat er meer openlijk bespreekbaar wordt in de relatie leidinggevende-medewerker.